thumb 1Flekkefjord stasjonFlekkefjordbanen

Flekkefjordbanen strekker seg fra Sira til Flekkefjord over 17 km. I 1894 ble det vedtatt å bygge Egersund Flekkefjordbanen.

Utbyggingen startet i 1898 banen ble åpnet i 1904 som en smalsporet jernbane. I 1944 ble banen bygget om til normalspor og knyttet opp til Sørlandsbanen ved Sira stasjon. Samtidig ble strekningen Sirnes til Tronviken nedlagt. Denne strekningen ble senere tatt i bruk som vei og det er her dagens E39 går.

Siste ordinære tog gikk 31.12.1990.

Dresin på Flekkefjordbanen
Turen sykles med leid dresin. Husk hodelykt og gode klær til de lange og kalde tunellene. En tur fra Flekkefjord til Bakkekleivi Holdeplass (nesten helt til Sira stasjon) tar vanligvis 1,5 - 2 timer med normalt hyggetempo. En tur/retur på dresin vil normalt ta minimum 3 timer.

Turen starter fra Flekkefjord stasjon og det første du opplever er en tunell som fører ut av Flekkefjord sentrum. Den er selvfølgelig bekmørk og virker ekstra lang da den er den første og det er en aldri så liten oppoverbakke. Videre oppover mot Sira passerer du mange holdeplasser som er godt vedlikeholdt av oss. Steinarbeidene ved banen og speielt i tunellene er imponerende. Banen ligger høyt i terrenget og du har fin utsikt hele veien. Ved Flikkeid holdeplass treffer du på banens eneste vanntårn. Ved holdeplassen er det fint å ta seg en pause. Du er nå ferdig med oppstigningene. Sykler du videre får du oppleve banens lengste tunell som er 1.2 km lang. Turen slutter ved Bakkekleivi holdeplass. Her er det bare å snu dresinen og sykle tilbake. Det er trivelig å stoppe underveis. Flikkeid er en fin plass å nyte medbrakt niste. Returen fra Flikkeid går raskt da det er nedoverbakke hele veien.

Banetraseen omfatter hele 17 tunneller, den lengste er 1,2 km.

 

Relaterte turer på UT.no

ico lett sykkel Flekkefjordsbanen
ico lett fot Flikka Flikkeid